دل بوسکه فقط جام جهانی را کم داشت
نوشته شده توسط : محمد اربابی

 

 

سرانجام جام جهانی با قهرمانی اسپانیا و هتریک هلند در نایب قهرمانی و ظهور ستاره های جدید و فوتبال مدرنی از بازیکنان آلمان به پایان رسید.

با پیش نگاهی به بازی فینال، پیروزی و قهرمانی برای دو تیم هلند و اسپانیا آسان نبود. پس از جام جهانی ۲۰۰۶، پرونده دو تیم سرشار از نتایج درخشان بود. هلند در جام ملتهای اروپا ،تیمهای ایتالیا و فرانسه – فینالیستهای دوره پیش – را در هم کوبید تا شکست در برابر روسیه تنها نقطه سیاه ولی سنگین پس از آن باشد. هلند با شکست از روسیه از جام قهرمانی اروپا بیرون رفت، اما به رهبری بارت فان ماروایک بی شکست تا مسابقه پایانی جام جهانی پیش آمد و در وقت اضافی مسابقه در دردناکترین لحظه برای هلندیها شکست حادث شد. (در ماههای نخست دوره فان مارویک تنها یک شکست با تیم ذخیره ها در بازی دوستانه در برابر استرالیا به ثبت رسید.)

 

در اینجا نیم نگاهی به رشد تکاملی اسپانیا و بررسی کیفیت فینالیست های جام و بازی رده بندی میپردازم:

اسپانیا:

دوران شکوفایی تیم ملی اسپانیا پس از جام ملتهای 2004 و عدم موفقیت این تیم در این جام شکل گرفت.

تیم بارسلونا با آمدن گواردیولا روح و سبک نوینی را وارد فوتبال جهان کرد تا همگان از شیوه ی بازی بارسلونا به وجد آیند.

تیم ملی اسپانیا نیز به پشتوانه ی قدرت و تکنیک بارسلونا،که اکثرا" از بازیکنان اسپانیایی تشکیل شده بود،شکل گرفت .

لالیگا تبدیل به لیگ کاملا" دوقطبی شد و بارسلونا در جهان آقایی میکرد و اسپانیا هم ماکت خوبی از این تیم را تشکیل داد.

لوییز آراگونس پیر،اسپانیا را با ارائه فوتبالی زیبا و تهاجمی قهرمان اروپا کرد و پس از آن صندلی مربیگری را به دل بوسکه سپرد.دل بوسکه آمد تا بازهم به پرس و تمام مادریدی ها و اسپانیایی ها ثابت کند که وجود دارد و میتواند در جام جهانی 7 کراوات مختلف را تجربه کند.

در این راه دل بوسکه اما آن فوتبال تهاجمی را تبدیل به سیستم ناب و جدید تیکی تاکا و تلفیقی از بازی زیبا و نتیجه گرا نمود.

در کشور اسپانیا شهروندان اسپانیولی اتحادی ندارند،به همان علت اینکه اکثر ایالت هایی چون باسک،کاتالان،آلباسته و .... آواز جدایی طلبی سر داده اند ولی بازیکنان اسپانیا در زمین مسابقه متحدترین تیم جام بودند.

و اما فینال جام نوزدهم:

یکی از کم موقعیت ترین فینال های جام جهانی را مشاهده کردیم.

هلند که قصد داشت داشت با بازی تخریبی خود ،هافبکهای باهوش و هماهنگ اسپانیا را از کار بیاندازد، در این امر موفق ظاهر شد و بازی تیکی تاکا را در بازی فینال از ماتادورها مشاهده نکردیم.

در این مسیر اما دل بوسکه کار سختی برای انتخاب و ارنج بازیکنان نداشت.80% ترکیب تیم،بازیکنان بارسلونا بودند.

با سیستم 1-3-2-4 که ژاوی به عنوان super play maker گرداننده و مهندس طراح حملات اسپانیا بود و داوید ویا که موتور گل زنی اش در این جام روشن شد و کاسیاس و پسر محجوب تیم، آندرس اینیستا وارد مسابقات شدند.

تنها نقطه منفی و تاریکی که در روش بازی اسپانیا دیده می شد و قابل بررسی است، این است که اسپانیا بازی تهاجمی را ارائه نکردند تا اسپانیا اولین تیمی باشند که تنها با 8 گل زده قهرمان جهان شده است. ولی با فوتبال بدیعی به نام تیکی تاکا که مخصوص این تیم است،تمام بن بست های تاکتیکی را باز میکرد.

  

هلند:

هلند میتوانست پس از 62 سال ،مجددا" از اسپانیا استقلال خود را جشن بگیرد البته این بار در زمینه ی فوتبال.

تیم ملقب به «اورانیه» دو بار در جام جهانی تا مسابقه پایانی پیش رفته و در هر دو بار مغلوب میزبان جام شده بود: در ۱۹۷۴ با یوهان کرویف و در ۱۹۷۸ بدون کرویف. و سرانجام سومی در آفریقای جنوبی و در برابر اسپانیا.

 

هلند سالهاست که آن فوتبال زیبای ملقب به "total Football" که رینوس میشل فقید آن را ابداع کرد، ارائه نمیدهند.

فان مارویک که یکی از 3 مربی گرانقیمت جام به شمار می آید، در بازی فینال با اصرار بخشیدن بازی دادن به فن پرسیری، عملا هلند را 10 نفره کرد و ثابت کرد تا تبدیل شدن به یک مربی بزرگ ،زمان زیادی لازم است.

در این جام هلند هم ،بازی های نتیجه گرایانه ای را به نمایش گذاشت و در هر بازی بنا به خواسته ی تیمی، انرژی مصرف کرد.

 

بازی رده بندی:

بازیکنان آلمان طراوت خاصی را به جام جهانی تزریق کردند.

این تکرار مسابقه رده بندی جام جهانی ۱۹۷۰ در مکزیک بود که اروگوئه در آخرین حضور چشمگیر خود با شکست از آلمان چهارم شد. پس از آن این کشور کوچک آمریکای جنوبی دیگر حضور درخشانی در جام جهانی نداشت اما این بار پس از دو شکست حماسی سه بر دو از هلند و آلمان سربلند به کار خود پایان داد و مونته ویدئو به بازیکنان خود افتخار میکنند.

در پایان آلمان با ۱۶ گل زده گلزن ترین تیم جام جهانی تا پیش از مسابقه پایانی شد. این بالاتر از تعداد گلهای این تیم در جام جهانی ۱۹۹۰ و یک گل کمتر از کل گلهای این تیم در جام جهانی ۱۹۷۰ است.

پی نوشت:

 جام جهانی نیز تمام شد و حالا با خیال راحت میتوانیم منتظر شروع لیگ جذاب و کاملا پاک و به دور از دست های پشت پرده ی لیگ ایران باشیم





:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: